Praktijk Oogstmaan

Jongensschoolstraat 1
3321 Outgaarden
Rekeningnr: BE67 0018 3949 7387
BTW nr: BE 0836.054.678
GSM: 0489/78.93.92
info@praktijkoogstmaan.be

yin yoga

Misschien heb je al sterke en soepele spieren door aan spierversteviging en stretching te doen. Maar ook je bindweefsels hebben voldoende kracht en souplesse nodig om gezond te blijven – zij vragen echter om een andere benadering dan spieren. Bij yin yoga verstil je telkens 1 tot 5 minuten in een zittende houding waarbij je spieren ontspannen blijven en je je ligamenten, pezen en dieperliggende fascia traint. De oefeningen zijn zacht, ontspannend en meditatief.

Yin yoga bestaat uit rustige grondoefeningen die enkele minuten worden vastgehouden waarbij - in tegenstelling tot (zeer) actieve vormen van yoga - de spieren ontspannen blijven. Fascia, ligamenten en pezen (bindweefsels) worden op een rustige en veilige manier versterkt en versoepeld, waardoor op een veel diepere laag kan worden ontspannen en losgelaten. De oefeningen zorgen vooral voor ruimte en opening in heupen, heiligbeen en lage rug. Ideaal bijvoorbeeld voor mensen met een zittend beroep. Met yin yoga kan je een flexibeler, sterker en beweeglijker lichaam bekomen. Doordat yoga houdingen in de yin yoga gedurende langere tijd (1 tot 5 minuten, afhankelijk van de houding) worden vastgehouden, creëer je stilte in jezelf. Je gebruikt niet het lichaam om in een houding te komen; je gebruikt de houding om in je lichaam te komen en een stiltepunt te creëren waarbij je dieper tot je eigen kern komt en al de rest loslaat. De oefeningen zijn zacht, ontspannend en meditatief. Yin yoga biedt een mooi tegengewicht voor ons dynamische en soms hectische leven.
 

Yin yoga is een speciale vorm van yoga die door iedereen – van jongvolwassene tot senior – met een normale gezondheid beoefend kan worden. Yin yoga kan ook in specifieke situaties ondersteuning bieden: wanneer je een zittend beroep hebt, je stress ervaart in je professioneel en/of privéleven en je moeilijk tot rust kan komen, je een burn-out hebt, je met fertiliteitsproblemen kampt, je hoge bloeddruk hebt, of bij revalidatie en preventie van blessures.

Heb je een voorgeschiedenis van bekkeninstabiliteit, of heb je aanzienlijk last van je knieën, dan is deze vorm van yoga wellicht minder geschikt voor je.

Yin yoga geeft je de handvatten om tot rust te komen en om je fysieke en mentale grenzen te (her)vinden.
 

Getuigenissen

"Mijn naam is Mariska, ben 44 jaar en sedert enkele jaren CVS-patiënte. Deze ziekte bepaalt toch wel in grote mate het 'reilen en zeilen' in mijn leven. Enkele jaren geleden was ik dan ook op zoek naar een gepaste hobby of sport op mijn maat. Zo kwam ik op het idee om wat opzoekingen te doen ivm het beoefenen van yoga. Binnen het brede aanbod van verschillende yogavormen en docenten kwam ik toevallig op de website van Praktijk Oogstmaan terecht, meer bepaald bij de yin yoga gegeven door Caroline Rausch. Ik schreef me in voor een proefles en na dit eerste lesuurtje had ik de smaak direct te pakken. Eindelijk had ik iets gevonden waarbij ik nog wat beweging had, maar dan op heel zachte, relaxerende en licht meditatieve manier. De oefeningen zijn voor mij in zekere zin ook pijnverlichtend doordat de lessen gegeven worden op een manier waarbij iedereen echt wel rekening kan houden met zijn eigen grenzen. Er is absoluut geen sprake van enige dwang of verplichting. In elke houding ga je net zo ver en zo lang als je kan wat voor mij persoonlijk heel belangrijk is. Deze yin yoga is deels ook een rustgevende therapie mede dankzij de meditatieve momenten waarvan ik ook al een aantal extra lessen heb genomen bij Caroline. Innerlijk ben ik hierdoor veel rustiger geworden. Kortom, voor mij is het een hele positieve ervaring. Ik kan het alleen maar aanraden aan mensen die op zoek zijn naar een vorm van beweging op maat wanneer je beperkt bent om andere sporten te beoefenen. Tenslotte wil ik vermelden dat het welslagen van deze yogalessen mogelijk wordt gemaakt dankzij een steeds glimlachende en goedgemutste docente."
 

"Toen ik me twee jaar geleden inschreef voor een lessenreeks yin yoga had ik geen flauw benul waar ik aan begon. Wel was ik op zoek naar een vorm van zachte lichaamsoefeningen (ik was nooit zeer sportief), want na een hele carrière hoofdzakelijk achter een bureau te hebben doorgebracht, begon ik toch wat stram- en stroefheid te ervaren in lijf en leden. Twee jaar later volg ik nog steeds yin yoga… en het is een hele ontdekkingsreis geworden, niet alleen op fysiek- maar vooral ook op mentaal- en psychisch vlak. Alhoewel gemakkelijk en simpel, creëert yin yoga verbondenheid tussen lichaam en geest. De oefeningen leerden me contact te maken met de fysieke grenzen van mijn lichaam, deze te aanvaarden en te respecteren. Maar dit bewustwordingsproces zette zich geleidelijk aan ook door naar de mentale en psychische dimensies van mijn leven. Daar waar ik voordien maar al te vaak en onbewust over mijn grens ging, leer ik nu ook die grenzen te zien, te aanvaarden en te respecteren. Yin yoga leert me om “los te laten”, zowel fysiek als geestelijk te ontspannen en tot een vorm van “wijze rust” te komen. Wat begon met een vraagteken zet zich nu voort met een uitroepteken!"
 

"Ik ben Diane, 53 jaar. Sinds 1997 doe ik aan yoga, eerst hatha yoga, daarna kundalini yoga. Beide vormen brachten me heel veel voldoening, rust en ontspanning. Toch begon ik meer en meer pijntjes en kwaaltjes te ondervinden, en de yoga begon lichamelijk zwaar te wegen. Uiteindelijk kreeg ik in 2017 een heupprothese. Na mijn revalidatie wilde ik graag terug met yoga starten maar ik voelde dat ik het nodig had om mijn lichaam met zachtheid terug in beweging te krijgen. "Toevallig" las ik in een tijdschrift over yin yoga. Na wat zoeken op internet kwam ik terecht bij Caroline Rausch en haar Praktijk Oogstmaan. De eerste les was onmiddellijk een thuiskomen: totale ontspanning! Ik voelde elk spiertje, vezeltje en celletje in mijn lichaam ontspannen en loslaten. Nog nooit gevoeld! Bij elke houding moet je zoeken waar jouw grens ligt en dan eerder een stapje terug zetten dan over die grens te gaan. Je blijft immers een tijdje in de houding en dan moet je je echt wel comfortabel voelen. Hierdoor krijg je een totaal gevoel van ontspanning. Bij andere yogavormen zat ik soms te snakken naar de eindontspanning, hier is heel de les een ontspanning op zich. Bij Caroline is ook het totaalpakket zo fijn: een korte meditatie, stilstaan bij de ademhaling en je gevoel zijn hier ook belangrijk. Beetje bij beetje voel ik mijn lichaam soepeler worden, maar nog belangrijker zijn de emotionele en mentale voordelen die ik ervaar: ik kan makkelijker loslaten, kan beter om met (werk)stress en kan met gemak relativeren. Kortom: yin yoga is helemaal mijn ding geworden en ik zou het niet meer kunnen wegdenken uit mijn leven!"

groepslessen

Locatie: Grandslam Fitness (Tennisstraat 3, 3300 Tienen).
Tijdstip: Elke woensdag 9u-10u en elke vrijdag 9u-10u.
Geen les op 30 oktober, 1 november, 25 december en 27 december.
 
Vooraf inschrijven noodzakelijk bij Grandslam Fitness via 016 82 51 65 of via info@grandslamtienen.be.