Praktijk Oogstmaan

Jongensschoolstraat 1
3321 Outgaarden
Rekeningnr: BE67 0018 3949 7387
BTW nr: BE 0836.054.678
GSM: 0489/78.93.92
info@praktijkoogstmaan.be

Privéles yoga

Met een privé les yoga kies je voor een persoonlijke en op maat gerichte aanpak.

  • Misschien heb je nood aan slechts 1 sessie om je op weg te zetten of je terug op je Pad te brengen
  • Of je komt sporadisch even langs voor opvolging/ondersteuning of als je plots met een specifieke vraag zit
  • Of je hebt behoefte aan een kort of lang begeleidingstraject waarbij er een zekere regelmaat zit in de opeenvolging van sessies.

De begeleiding wordt steeds afgestemd op jouw specifieke situatie en hulpvraag op dat moment.

Je kan privé yoga volgen omwille van zeer uiteenlopende redenen:

  • Je wenst thuis je eigen yoga of meditatie beoefening op te starten - misschien ben je al boeken over yoga aan het raadplegen maar mis je een helpende hand in o.a. de praktische toepassing van de oefeningen
  • Je doet mee aan groepslessen yoga, maar je wenst de oefeningen verder uit te diepen of je zit met specifieke vragen
  • Je wenst via specifieke oefeningen/technieken beter om te kunnen gaan met stress, spanningen, angst, vermoeidheid, burn-out, depressie, gevoelens van leegte en verloren zijn, chronische vermoeidheid (CVS), fybromyalgie, chronische pijn, verdriet, verlieservaringen (scheiding, overlijden, ...), gevoelens van minderwaardigheid, etc.
  • Je ervaart weinig of geen contact met je unieke eigenheid, de pure kern van je vrouwelijkheid of mannelijkheid, je voelt je altijd maar rennen door het leven, je voelt je geleefd in plaats van dat je gewoonweg leeft
  • ...

"Neem elke dag wat tijd om stil te zitten en naar de dingen te luisteren.
Schenk aandacht aan de melodie van het leven die in jou klinkt." (Boeddha)

 

Tijdens een yogasessie kunnen we de dimensies van stilte, trilling en ademruimte gaan verkennen. We vertragen en laten de contouren van onze aandacht samenvallen met het lichaam, de adem, de stem, de omgeving, het moment.

  • In welke mate durf jij te vertragen en de stilte toe te laten in je leven?
  • Beweeg je vanuit het oneindige "nu", of ben je steeds het verleden of de toekomst aan het achterna hollen?
  • In hoeverre geef jij jezelf ademruimte? Hoe is je lichaamshouding? Hoeveel eigen plek durf jij in te nemen in de wereld?
  • Geef jij de ruimte aan je innerlijke stem om van zich te laten horen? Durf jij je stem te laten horen?
  • Heb je contact met je eigen essentie en bezieling?

Levensritme

Drievoudig is het levensritme
nemend, gevend en in zich zelf verzonken:
Inademend neem ik de wereld in me op
Uitademend geef ik mijzelf aan de wereld terug.
Leeg geworden leef ik mezelf.

Inademend neem ik de wereld in me op
uitademend geef ik mezelf aan de wereld terug.

Leeg beleef ik volheid
Vormloos vul ik de vorm.

(Uit: Lama Anagarika Govinda, 'Mandala')

Een yoga sessie start met een korte beginmeditatie/grondingsoefening, waarna we met de eigenlijke yoga beoefening starten.

Afhankelijk van jouw interesse, kunnen volgende dingen aan bod komen: yoga houdingen, meditatie, ademhalingsoefeningen, het zingen van een mantra of het reciteren van een sutra.

Er wordt veel belang gehecht aan het ervaren van het lichaam en de adem, en we betreden de ruimte van stilte en lichaams- en gevoelservaring.

Het fysieke en geestelijke belang van een goede ademhaling mag niet onderschat worden. Onze ademhaling speelt een belangrijke rol bij het bereiken van innerlijke rust en ontspanning en om de dagelijkse stress te kanaliseren en hanteren. Een goede ademhaling brengt/houdt het zenuwstelsel in balans.

Als jij leert om samen te werken met je ademhaling, dan kan je bewust je lichaam, je adem en je gedachten tot rust brengen. Je hebt een krachtige tool in handen om je leven in balans te brengen! Je moet je alleen leren (her)verbinden met je (levens)adem.

 
 
De ademhaling wordt gestuurd door het onwillekeurig zenuwstelsel - de adem komt en gaat vanzelf en we hoeven op zich niet bewust in te grijpen in dit proces. Het is zoals ons hart dat klopt of onze spijsverteringsorganen die ons voedsel verteren: deze processen verlopen allemaal autonoom en automatisch.
 
Toch kunnen wij onze ademhaling bewust gaan sturen door bijvoorbeeld op onrechtstreekse manier ons lichaam en onze gedachten via verschillende (meditatieve en bewegings) technieken tot rust te brengen en te ontspannen. Dit heeft een rustgevend, balancerend en verdiepend effect op de ademhaling.
 
Om meer te weten te komen over hoe stress werkt en hoe je via een bewust gebruik van je adem een positieve invloed kan uitoefenen op het uitbalanceren van je zenuwstelsel, verwijs ik je alvast naar enkele interessante artikels:
 
 
Ook het zingen van mantra's of het reciteren van sutra's werken meditatief, geven de geest een éénpuntige concentratie, waardoor zij kan kalmeren. Het lichaam ontspant en de ademhaling verdiept.
 
Zingen of reciteren houdt in dat je goed samenwerkt met je lichaam (een goede houding), je geest (een goede concentratie) en je adem (bewust ademen vanuit de "hara" en vanuit het hele lichaam).
 
Daarbij komt nog dat de woorden in mantra's of sutra's een positieve invloed hebben op ons lichaam. Deze woorden zijn dragers van positieve klanken en trillingen die ervoor zorgen dat jij je trilling kan verhogen, je jezelf kan ontdoen van negatieve en neerdrukkende energieën en gevoelens en je je beter in je vel kan gaan voelen.

We sluiten de sessie af met een ontspanning/yoga nidra (geleide ontspanningsmeditatie).

Vaak geef ik ook praktisch toepasbare oefeningen en/of adviezen mee naar huis waar je verder mee aan de slag kan.

Je kan bij mij terecht voor:

  • rustige en aardende vormen van yoga (zoals yin yoga en herstellende yoga)
  • spierversterkende yoga (hatha yoga en Japanse yoga)
  • zwangerschapsyoga
  • postnatale yoga
  • relaxatie en yoga nidra
  • meditatie
  • mantra zingen
  • het reciteren van sutra's