Praktijk Oogstmaan - holistische praktijk

Caroline Patricia Rausch
Jongensschoolstraat 1
3321 Outgaarden
Rekeningnr: BE67 0018 3949 7387
BTW nr: BE 0836.054.678
GSM: 0489/78.93.92
info@praktijkoogstmaan.be

Opleiding zelfzorg voor zorgverleners

Heb je interesse om een opleiding zelfzorg aan te bieden binnen jouw organisatie, in het kader van bijvoorbeeld het stresspreventiebeleid of gewoon omdat het welzijn van je collega's/werknemers je nauw aan het hart ligt?

Contacteer me voor meer informatie en om kennis te maken >>>

Heb je interesse om Reiki pauzes te introduceren binnen jouw organisatie, als vaste waarde of als een korter of langer lopend pilootproject in het kader van bijvoorbeeld het stresspreventiebeleid of gewoon omdat het welzijn van je collega's/werknemers je nauw aan het hart ligt?

Contacteer me voor meer informatie en om kennis te maken >>>



Read more: https://www.praktijkoogstmaan.be/organisaties/reiki-voor-zorgverleners/

Wat houdt de opleiding zelfzorg in?

Om jouw fysieke, mentale, emotionele en spirituele veerkracht te verhogen

De opzet van deze opleiding is voornamelijk preventief doordat we het zelfbewustzijn en het innerlijke weten en voelen willen aanscherpen/aanwakkeren zodat jij als zorgkundige op tijd aanvoelt wanneer zelfzorg aan de orde is. Hierbij worden laagdrempelige, praktische en evidence-based handvatten aangereikt om op een andere manier te leren omgaan met stressoren, beter je grenzen te bewaken, en om op een mindful manier voeling te kunnen blijven houden met je lichaam en je adem.

Je leert ook dat wat je doet, steeds bijdraagt aan het groter geheel. Dat jouw werk waardevol is, zelfs als je het gevoel hebt dat je “niet genoeg” doet of “tekortschiet”. Herkenbaar? Je doet wat je kan, en dat is goed genoeg – dit is ook zelfzorg, waarbij zelfliefde, mededogen en loslaten heel belangrijke aspecten zijn. De wereld redden hoeft niet en kàn ook niet. Jij draagt jouw unieke steentje bij binnen jouw eigen werk- en privécontext. Voel je dat, wat een verschil dat maakt? Oef, dat neemt al heel wat druk van je schouders weg!

Aziatische medische systemen erkennen dat de cultivering van het mentaal-emotionele en spirituele welzijn essentieel is voor een goede gezondheid – daar is nooit een loskoppeling gebeurd tussen lichaam en geest, zoals in het Westen onder Descartes en Newton wél gebeurde. In de moderne Westerse psychoneuro-immunologie beschouwt men nu het lichaam terug als één geheel en blijkt er een duidelijke samenhang te bestaan tussen onze psyche, ons immuunsysteem en onze hersenen en hormonen: een gezonde geest geeft vaker een gezond(er) en/of veerkrachtiger lichaam.

Stress (en het gebrek aan praktische handvatten om hiermee om te gaan) is nefast voor het lichaam. Het zorgt voor degeneratieve biochemische veranderingen in het lichaam. Waardoor het lichaam verzwakt, ziek wordt en – bij langdurige stress – chronisch ziek wordt en/of helemaal uitvalt.

Deze opleiding helpt jou om als zorgverlener krachtiger en weerbaarder te worden. De tijdsinvestering voor deze opleiding is minimaal, terwijl de winst groot kan zijn, afhankelijk van je eigen motivatie en de interesse in het behouden of in balans brengen van het eigen welzijn en het bewaken van de eigen grenzen – niet alleen op jouw werk maar eveneens in de privé-sfeer. De opleiding geeft je praktische handvatten die kunnen bijdragen aan een verhoogd welzijn bij jou en je collega’s (minder ziekteverzuim, minder uitval door burn-out, depressie, vermoeidheid, ….), waarbij men ook elkaar kan helpen als een team om deze grenzen beter te bewaken. Je wordt alerter voor de signalen die jouw lichaam en je innerlijke wijsheid je geven, zodat je sneller de weg vindt naar bijvoorbeeld een gespecialiseerde yoga-en relaxatietherapeut die je op individuele basis kan ondersteunen/coachen of naar groepslessen yoga.

Fysieke en mentaal-emotionele ontspanning bevordert de gezondheid in alle opzichten. De yoga, zachte lichaamsbeweging, meditatie, grondingstechnieken, relaxatie- en ademhalingstechnieken die in deze opleiding aangeboden worden:

- Brengen de hersenhelften, het zenuwstelsel en de lichaamsfuncties in balans
- Stimuleren de parasympathicus, die – hoewel het een onderdeel is van ons onwillekeurig zenuwstelsel – beïnvloed kan worden via de bewuste wil en een bewust en slim gebruik van de ademhaling. Hierdoor kalmeren de lichaamsfuncties en kan je lichaam gemakkelijker terug naar een homeostase bewegen
- Brengen lichaam, geest en ziel op één lijn en brengen je in contact met je innerlijke leiding
- Werken herstellend bij fysieke, emotionele en mentale vermoeidheid of uitputting.
- Verminderen vermoeidheid
- Vergroten je fysieke, mentale en emotionele weerbaarheid
- Versterken het immuunsysteem
- Brengen evenwicht in het hormoonstelsel
- Ondersteunen het lichaam in het afvoeren van afvalstoffen, wat ook weer vermoeidheid doet afnemen
- Verbeteren de bloedcirculatie
- Verminderen stress, waardoor de nefaste productie van het stresshormoon cortisol afneemt
- Ontspannen alle lichaamsweefsels
- Zorgen voor een kwaliteitsvollere nachtrust
- Stimuleren een diepere ademhaling
- Verminderen stramheid van spieren en bindweefsels
- Helpen om innerlijke bronnen aan te boren om met stressoren om te gaan
- Ondersteunen de ontplooiing van een Zelf dat zich sterk verbonden weet met zichzelf en de wereld
- Cultiveren een kracht, veerkracht en weerbaarheid vanuit een oervertrouwen in het leven
- Leren je om meer los te laten en je gedragen te weten door het leven
- Geven je handvatten om het leven in al haar aspecten te ontvangen, ook stresserende en minder fijne dingen
- Bieden je de mogelijkheid om, geheel op jouw eigen manier, jouw individuele relatie met de onzichtbare aspecten van het leven en onze worsteling met waarden en zingeving verder te ontwikkelen, om jouw persoonlijke relatie met het ongeziene verder te ontwikkelen, ongeacht jouw levensvisie of geloofsovertuiging.
- …

Lenigheid is geen vereiste, ervaring met yoga of andere vormen van lichaamswerk evenmin. De oefeningen kunnen zittend op een mat of stoel gedaan worden, of liggend.

Zoals je ziet, is de opleiding praktisch van aard waarbij we vooral in de ervaring gaan. Niettegenstaande dit, kan er af en toe een theoretisch handvat aangereikt waardoor we bijvoorbeeld een ademhalingsoefening vanuit een breder fysiologisch standpunt kunnen begrijpen. Of we verkennen op eenvoudige wijze de fysisch en mentaal balancerende uitwerking van harmonische klanken, tonen, woorden, gedachten, mantra’s, sutra’s op ons lichaam. Denk maar aan de beroemde Solfeggio frequenties, of het werk van Dr. Masaru Emoto.

Zo kunnen we via het mentale en wetenschappelijke “kennen” en het gevoelsmatige/intuïtieve “weten” en het persoonlijke ervaren, komen tot een concrete en diepgaande beleving van deze oefeningen en technieken voor lichaam, adem en geest.

Bovendien leer je via deze opleiding twee belangrijke overkoepelende dingen:

- Enerzijds om de aangeleerde info en technieken aan te wenden als dagelijkse zelfzorg, wat uiteindelijk zelfs kan uitmonden in een andere, meer bewuste en aandachtige “way of living” dat zich doorheen je leven en werk weeft

- Anderzijds kan je, vanuit je eigen ervaring met deze laagdrempelige technieken en naast de reguliere medische en psychosociale zorg, jouw patiënten eenvoudige technieken aanreiken of ze toepassen bij ziekte, herstel en verwerking. Ze vergen niet veel tijd en brengen de noodzakelijke medische zorg niet in het gedrang, maar de toevoeging van meer “holistische” en “zorgende” (“caring” ipv “curing”) technieken kan een wereld van verschil maken zowel voor jou als voor de patiënt en versterkt de relaties onderling.

Praktisch
- De opleiding kan in Modules aangeboden worden, overdag tijdens de werkuren. Bijvoorbeeld een Module A van 6 wekelijkse lessen van telkens 1u15min. Met daarna een Evaluatie/Opvolgreeks Module B van 4 lessen van telkens 1u15min, om de 2 à 3 weken. Tussen Module A en Module B zit er een minimumperiode van 2 maanden zodat de zorgverlener de aangereikte info uit Module A in de praktijk kan leren omzetten en ervaren. De modules kunnen jaarlijks herhaald worden, enerzijds voor de nieuwe werknemers die de modules nog niet gevolgd hebben, anderzijds voor de werknemers die wel al deelgenomen hebben maar een opfrissing wensen of die door omstandigheden een module niet of niet helemaal hebben kunnen volgen.
- Bovenstaande is maar een concreet voorbeeld/idee van hoe de opleiding ingericht kan worden. Contacteer me voor een voorstel op maat van jouw organisatie.
- Jij als organisatie zorgt voor een geschikt lokaal waar de opleiding kan doorgaan. Zelf voorzie ik alle yogamateriaal: yogamatten, meditatiekussens, .... De werknemers brengen een (fleece) dekentje mee, evenals een warme trui, warme sokken en eventueel een favoriet kussentje. Een eigen yogamat of matrasje meebrengen mag uiteraard ook.