Praktijk Oogstmaan

Jongensschoolstraat 1
3321 Outgaarden
Rekeningnr: BE67 0018 3949 7387
BTW nr: BE 0836.054.678
GSM: 0489/78.93.92
info@praktijkoogstmaan.be

Voetjes omhoog en ontspannen met deze restorative yoga houding!

08/07/2017 15:40

“The greatest ideas,
the most profound thoughts,
and the most beautiful poetry
are born from the womb of silence.”
(William A. Ward)

Ook al is het zomervakantie, niet iedereen heeft verlof natuurlijk - de meesten van ons moeten gewoon doorwerken. Om toch af en toe volledig te kunnen ontspannen, geef ik hier een eenvoudige yogahouding mee die je praktisch overal kan uitvoeren en die je batterijtje weer even helemaal oplaadt.

In de foto gebruik ik allerlei props zoals yoga bolsters en meditatiekussens, maar thuis heb je voldoende aan een stoel, een kussentje of opgerold dekentje om ondersteuning te geven aan het kuiltje in je nek en een zachte ondergrond zoals een tapijt, deken of yogamat. Zorg er gewoon voor dat je benen en voeten hoger liggen dan je hoofd en romp.

Eventueel kan je ook je ogen bedekken om fel licht buiten te sluiten, en een riem of sjaal rond je bovenbenen binden zodat je benen gemakkelijker samenblijven en je geen onnodige spierspanning creëert.

Deze houding

  • Ontspant de buik en de buikorganen
  • Verlicht spanning in de onderrug
  • Ontspant vermoeide benen
  • Werkt verkwikkend wanneer je gedurende langere tijd hebt gezeten, gestaan of rondgelopen

Zoek een plek waar je niet gestoord wordt. Zet je gsm af. Ga in de houding liggen. Sluit je ogen. Laat je onderrug helemaal zwaar worden alsof deze een stukje in je mat zinkt. Bij elke uitademing laat je een beetje meer spanning los. Blijf met je aandacht bij het ritme van je ademhaling zonder deze te veranderen en wees je bewust van je lichaam en de houding waarin je lichaam zich bevindt.

Blijf minstens 15 minuten in deze houding. Geniet van de rust. Het is een mythe dat je geen gedachten zou mogen hebben. Gedachten mogen komen en gaan. Je merkt ze op, erkent hun aanwezigheid en geeft ze aldus bestaansrecht, echter je gaat er geen dialoog mee aan!

Om uit de houding te komen, breng je je knieën naar je borst en rol je op 1 zij. Blijf nog even liggen vooraleer je rustig recht komt met behulp van je armen en handen. Probeer de rust en de ontspanning die je tijdens de oefening hebt opgebouwd, mee te nemen doorheen de dag.

(Literatuur: Lasater, Judith Hanson. Relax and Renew. Restful Yoga for Stressful Times. Berkeley: Rodmell Press, 2011.)