Praktijk Oogstmaan

Caroline Patricia Rausch
Jongensschoolstraat 1
3321 Outgaarden
Rekeningnr: BE67 0018 3949 7387
BTW nr: BE 0836.054.678
GSM: 0489/78.93.92
info@praktijkoogstmaan.be

meditatie, Klank en Adem

"Neem elke dag wat tijd om stil te zitten en naar de dingen te luisteren.
Schenk aandacht aan de melodie van het leven die in jou klinkt." (Boeddha)
 
Tijdens een individuele sessie meditatie, klank en adem verkennen we de dimensies van stilte, trilling en ademruimte. We vertragen en laten de contouren van onze aandacht samenvallen met het lichaam, de adem, de stem.
  • In welke mate durf jij te vertragen en de stilte toe te laten in je leven?
  • Beweeg je vanuit het oneindige "nu", of ben je steeds het verleden of de toekomst aan het achterna hollen?
  • In hoeverre geef jij jezelf ademruimte? Hoe is je lichaamshouding? Hoeveel eigen plek durf jij in te nemen in de wereld?
  • Geef jij de ruimte aan je innerlijke stem om van zich te laten horen? Durf jij je stem te laten horen?
  • Heb je contact met je eigen essentie en bezieling?
Levensritme
 
Drievoudig is het levensritme
nemend, gevend en in zich zelf verzonken:
Inademend neem ik de wereld in me op
Uitademend geef ik mijzelf aan de wereld terug.
Leeg geworden leef ik mezelf.
 
Inademend neem ik de wereld in me op
uitademend geef ik mezelf aan de wereld terug.
Leeg beleef ik volheid
Vormloos vul ik de vorm.
 
(Uit: Lama Anagarika Govinda, 'Mandala')
 
Het fysieke en geestelijke belang van een goede ademhaling mag niet onderschat worden. Onze ademhaling speelt een belangrijke rol bij het bereiken van innerlijke rust en ontspanning en om de dagelijkse stress te kanaliseren en hanteren. Een goede ademhaling brengt/houdt het zenuwstelsel in balans.
 
Als jij leert om samen te werken met je ademhaling, dan kan je bewust je lichaam, je adem en je gedachten tot rust brengen. Je hebt een krachtige tool in handen om je leven in balans te brengen! Je moet je alleen leren (her)verbinden met je (levens)adem.
 
 
 
De ademhaling wordt gestuurd door het onwillekeurig zenuwstelsel - de adem komt en gaat vanzelf en we hoeven op zich niet bewust in te grijpen in dit proces. Het is zoals ons hart dat klopt of onze spijsverteringsorganen die ons voedsel verteren: deze processen verlopen allemaal autonoom en automatisch.
 
Toch kunnen wij onze ademhaling bewust gaan sturen door bijvoorbeeld op onrechtstreekse manier ons lichaam en onze gedachten via verschillende (meditatieve en bewegings) technieken tot rust te brengen en te ontspannen. Dit heeft een rustgevend, balancerend en verdiepend effect op de ademhaling.
 
Omgekeerd kunnen we gericht werken met de adem door specifieke ademhalingsoefeningen te doen en dan gaat onze ademhaling ook tot rust komen wat weer een ontspannend effect heeft op het lichaam en de geest.
 
Ook het zingen van mantra's of het reciteren van sutra's werken meditatief, geven de geest een éénpuntige concentratie, waardoor zij kan kalmeren. Het lichaam ontspant en de ademhaling verdiept. Zingen of reciteren houdt in dat je goed samenwerkt met je lichaam (een goede houding), je geest (een goede concentratie) en je adem (bewust ademen vanuit de "hara" en vanuit het hele lichaam).
 
Daarbij komt nog dat de woorden in mantra's of sutra's een positieve invloed hebben op ons lichaam. Deze woorden zijn dragers van positieve klanken en trillingen die ervoor zorgen dat jij je trilling kan verhogen, je jezelf kan ontdoen van negatieve en neerdrukkende energieën en gevoelens en je je beter in je vel kan gaan voelen.
 
Tijdens een individuele sessie kunnen er verschillende dingen aan bod komen, geheel op maat en volgens jouw eigen interesse:
 
- Het verkennen van de verschillende aspecten van de ademhaling
- De fysiologie van de ademhaling
- Verschillende ademhalingstechnieken/oefeningen
- Geleide meditaties
- Het verkennen van de verschillende soorten ademhalingen in de yoga, hun functies en de link met de chakra's; prana, samana, vyana, apana, udana
- Zen meditatie ("zazen" oftewel Japanse zitmeditatie uit de soto-traditie) - dit kan op een meditatiekussen of op een stoel
- Stapmeditatie (de traditionele zenboeddhistische "kinhin" of andere vormen van stapmeditatie)
- Reciteren van de hartsutra ("maka hannya shingyou", Sino-Japanse versie)
- Zingen van diverse mantra's, wel of niet gecombineerd met "celestial communication" (zingen van een mantra gecombineerd met specifieke hand en arm bewegingen)
- Meditaties met een gerichte intentie: vrede in jezelf, mededogen, wereldvrede, loslaten, een doel bereiken, ...